Vezető hírek
Fiatalok és a múzeum: megszólítani a "nem látogatókat"
Regionális szakmai nap a Göcseji Múzeumban
A rendezvényt a Szabadtéri Néprajzi Múzeum Múzeumi Oktatási és Módszertani Központja (MOKK), a Magyar Mezőgazdasági Múzeum Georgikon Majortörténeti Kiállítóhelye és a Zalaegerszegi Múzeumok Igazgatósága közösen szervezte. A szakmai találkozó legfőbb kérdése az volt, hogyan tehetik érdekesebb hellyé a közgyűjteményeket a fiatalok, fiatal felnőttek számára.
Havasi Bálint
Havasi Bálint, a Göcseji Múzeum főigazgatója köszöntőjében többek között elmondta: elsősorban azokról a fiatalokról beszélnek most, akik már nem általános- és középiskolások. Vagyis a hagyományos múzeumpedagógiai módszerekkel nem tudják megszólítani őket. Viszont még nem is kisgyermekes szülők, hogy esetleg a családi napok/programok iránt érdeklődjenek. Főleg a 18-25 (maximum 30) éves korosztályról van szó, akik vagy egyetemi éveiket töltik, vagy már rendelkeznek keresettel. A friss felmérések szerint Magyarországon (de Európa számos más városában is) ezt a korosztályt a legnehezebb becsábítani a múzeumokba.
A régióban viszont vannak olyan intézmények, melyeknek sikerült olyan programokat kidolgozniuk, amik a szóban forgó korosztály számára is érdekesek voltak. Így a szakmai nap lényege a tapasztalatcsere, a szomszéd megyék, városok jó gyakorlatainak megismerése – fogalmazott Havasi Bálint.
Pacsika Márton
Influenszerek bevonása, donorközösségek kialakítása, kortárs társadalmi kérdések felvetése
A nap első előadója Pacsika Márton, a MOKK fejlesztési osztályvezetője volt, aki a fiatal felnőttek illetve a múzeumi ,,nem látogatók” távolmaradásának okait kutatta hazai és nemzetközi adatokat vizsgálva. Mint mondta, Spanyolországban és több német városban éppen fordított tendencia figyelhető meg, ott aktív a huszonéves korosztály. Köszönhető ez talán annak is, hogy több múzeum foglalkozik kifejezetten fiataloknak szóló baráti közösségek építésével. Tárlatlátogatásokat, kirándulásokat, szórakoztató esteket szerveznek a fiatal felnőtteknek. Az is jellemző továbbá, hogy erre a korosztályra „donorközösséget” építenek a múzeumok, vagyis a fiatalok támogatják az intézményeket, és cserébe érdeklődésüket célzó múzeumi eseményeken vehetnek részt. A szakember szerint ma már fontos lehet az is, hogy influenszereket vonjanak be a múzeumok a munkába, hiszen ha egy fiatal srác, vagy lány posztol a TikTokon, az több emberhez jut el, mintha egy idősebb látogató a saját barátainak, családjának meséli el élményeit.
Cél: bevonzani a fiatal felnőtteket
A szakember szerint társadalmi érettség is kell ahhoz, hogy valaki rendszeres múzeumlátogatóvá váljon, ugyanakkor az intézmények feldobhatnak olyan kortárs társadalmi kérdéseket, aktuális problémákat, amik érdekesek lehetnek a fiatalok számára.
A nap további részében számos előadás hangzott el a generációk találkozásáról, művészeti nevelésről, iskolamúzeumról és múzeumi önkéntességről.
MEGOSZTÁS
-
rövidhírek
Teszt cikkA 3. nagy különbségű vereségKlasszissal voltak jobbak a vendégekA riválistól is kikaptakEgy idegenbeli siker születettA Zalaszentgrót az élenNB III: egy győzelem, egy vereségEredményesen szerepeltek a ZBSE sportolóiKét súlyemelő arany a masters ob-nNegyvenig jutottak -
rovatunk hírei
Köszöntötték az 500 ezredik ügyfeletA járműipari tesztpálya óriási lehetőségMariska udvar és Tájház Háromcsillagos balatoni strandok ZalábanElismerés, hála és köszönetSötétedés után a múzeumbanLenti Nyári EstékÖnkéntes egyetemisták érkeztek Amerikából Sportpálya és közösségi kert KispálibanMercedes G találkozó Gyenesdiáson top 10
Teszt cikkEgy idegenbeli siker születettMegkezdték a kanizsai NB I-es lányok is. A Zalaszentgrót az élenNB III: egy győzelem, egy vereségKlasszissal voltak jobbak a vendégekAtlétikai hírek a szezon végén Ezúttal is biztosanNegyvenig jutottak Súlyemelő érmek az ob-kről