Vezető hírek
Önvezető autók a közlekedésben
Osztrák–magyar projekt az intelligens infrastruktúra kiépítésére
Dr. Tihanyi Viktor és dr. Szalay Zsolt
Az előzményekhez hozzátartozik, hogy dr. Palkovics László innovációs és technológiai miniszter és Barbara Eibinger-Miedl steiermarki regionális gazdasági, tudományos és kutatási miniszter 2018-ban együttműködési megállapodást írt alá az elektromos, összekapcsolt és önvezető járműipari szolgáltatások fejlesztéséről és teszteléséről. A két miniszter 2019. februári bécsi találkozóján megállapodás született egy közös pályázatról, ami a „Osztrák-magyar kétoldalú kutatás-fejlesztési és innovációs projekt-együttműködések előkészítésének támogatására az önvezető járművek fejlesztéséhez kapcsolódóan” címmel látott napvilágot. A felhívás keretében egy magyar és három osztrák pályázat nyert támogatást.
Dr. Tihanyi Viktor, a projekt magyarországi konzorciumának vezetője. Elmondta, korábban kizárólag az önvezető járművek technológiájának fejlesztésére koncentráltak az autógyártók, beszállítók, most pedig az infrastruktúrára. Ezzel kicsit felhagytak azzal, hogy pár év, és önvezető autók lesznek utakon. Most egy kicsit fordult a világ, főleg azon autóknál, amelyek nem annyira drágák, elérhetők az emberek számára. Az osztrák–magyar projekt éppen ezért irányul az infrastruktúrára, vagyis a közutak mellett elhelyezendő szenzorok fejlesztésére, amelyek érzékelni tudják az önvezető járműveket a közlekedésben. A különböző kommunikációs csatornákon keresztül tájékoztatják az önvezető járműveket az őket körül vevő statikus és dinamikus környezetről. Példának okáért más mozgó járművekről, teljesen valós időben. A magyar projektben azon kívül, hogy tanulmányt készítenek a kialakítandó intelligens infrastruktúráról, valós rendszereket is kívánnak tesztelni.
Dr. Szalay Zsolt, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Gépjárműtechnológia Tanszékének vezetője, a ZalaZONE Járműipari Tesztpálya innovációs igazgatója szintén az intelligens infrastruktúra fontosságára hívta fel a figyelmet. Mint mondta, fő cél, hogy az autonóm, önvezető autók biztonságosan tudjanak közlekedni. A zalaegerszegi járműipari tesztpálya együttműködési keretet biztosít a projekthez. A tervek szerint Graz és Zalaegerszeg útvonalban a határon átívelő szakaszt ötödik generációs telekommunikációs hálózattal látják el, ami az önvezető járművek tesztelérésre ad majd lehetőséget a tesztpályán kívül. A zalaegerszegi tesztpálya már működő elemein szintén rendelkezésre áll az ötödik generációs mobilhálózat, ahol folyamatosak a tesztelések.
MEGOSZTÁS
-
rövidhírek
Teszt cikkA 3. nagy különbségű vereségKlasszissal voltak jobbak a vendégekA riválistól is kikaptakEgy idegenbeli siker születettA Zalaszentgrót az élenNB III: egy győzelem, egy vereségEredményesen szerepeltek a ZBSE sportolóiKét súlyemelő arany a masters ob-nNegyvenig jutottak -
rovatunk hírei
Egerszeg Búcsú 2025.Egy hét a Berkenyésben - Falusi vendégasztal ZalalövőnFénybe zárt harmónia14. Hottói BábparádéDombérozzunk a Piacon!//IX. Göcseji DombérozóKutyás délelőtt a KutyAngyalokkalHarcsa Veronika, Gyémánt Bálint duó/KeszthelyFest 2025Krimi a javából - interaktív nyomozós városnéző sétaHrutka Róbert: Láthatatlan szépségLaZala 24 órás jótékonysági futás a Koraszülöttmentő és Gyermekintenzív Alapítvány javára top 10
Teszt cikkEgy idegenbeli siker születettMegkezdték a kanizsai NB I-es lányok is. A Zalaszentgrót az élenNB III: egy győzelem, egy vereségKlasszissal voltak jobbak a vendégekAtlétikai hírek a szezon végén Negyvenig jutottak Ezúttal is biztosanSúlyemelő érmek az ob-kről