2025.06.17., kedd - Laura, AlidaZalaegerszeg időjárása

Vezető hírek

A dinamikus pálya épül meg elsőként

2017. június 06. kedd, 18:31
Szerző és fotó: Antal Lívia
Hatalmas porfelhő jelzi már messziről, hogy megkezdődött a zalaegerszegi járműipari tesztpálya építése az északi ipari park mögött, Kispáli mellett. Az építkezés menetéről a helyszínen tájékoztatták a sajtó munkatársait.

Ahol most állunk, az a tesztpálya észak-nyugati csücske – mondta Vigh László országgyűlési képviselő, miniszteri biztos, hozzátéve azt, hogy a teljes beruházás 250 hektáron valósul meg. A jelenleg érintett területen a régészeti feltárások már befejeződtek, így megkezdődhetett a humuszréteg, vagyis a termőtalaj eltávolítása 20-40 centiméteres mélységben. Az építkezés első ütemében a 300 méter átmérőjű dinamikus pályát alakítják ki elsőként.

Az első ütemmel elindult a járműipari tesztpálya kivitelezése

A dinamikus pálya személyautók, teherautók és buszok tesztelésére egyaránt alkalmas lesz – folytatta dr. Háry András, az Autóipari Próbapálya Zala Kft. ügyvezető igazgatója. A járművekkel egyebek mellett kanyarodást, sávváltásokat szimulálnak majd, a teherautókkal például kitámasztott kerekes tesztet, szimulálva az oldalra billenést. A tesztpálya önvezető gépkocsik tesztelésére is alkalmas lesz. Például ha 15 jármű halad konvojban, mi történik kanyarodáskor, ha a második autó hirtelen lefékez.

Jelezte, hogy a piaci igényeknek megfelelve döntöttek arról, hogy a kivitelezést a dinamikus pálya építésével kezdik meg. A simaság mellett fontos elvárás a nagy teherbírás, ami 70-80 centiméteres bazaltágynak lesz köszönhető, szemben az autópályákkal, melyek alatt csak 30-40 centiméter vastagságú réteg van. Rendkívüli előnye maga a mérete, ugyanis 300 méteres átmérőjével egyedülállónak számít Európában.

Az egy évvel ezelőtti bejelentés óta hatalmas előkészítő munka zajlott annak érdekében, hogy idén a május 19-i alapkőletételt követően megkezdődhessen az építkezés. Erről már Bali Zoltán önkormányzati képviselő, az Autóipari Próbapálya Zala Kft. felügyelőbizottsági tagja beszélt. Ezen időszak alatt történt meg egyebek mellett a területek használatba vétele, művelési ágból kivonása, a közbeszerzési eljárások lefolytatása az állami, az önkormányzati szervek és a Próbapálya Kft. szoros  együttműködésében. Jelezte, hogy Zalaegerszeg önkormányzata bruttó hárommilliárd forintos infrastrukturális és közúti fejlesztést hajt végre a tesztpálya körül, ezzel is segítve a beruházást.

A projekt első üteme a járműdinamikai modulokkal (dinamikai- és fékfelületek, kezelhetőségi pálya), illetve az önvezető autók tesztzónáinak és az épületeknek egy részével várhatóan a jövő év közepéig fejeződik be. A projekt 2020-ig tartó második ütemében készül el majd az egyik legérdekesebb elem, a 4,5 kilométeres oválpálya is, valamint egy másik különlegesség, az önvezető autók tesztelésére szánt városi környezet házakkal, utakkal, kereszteződésekkel, fákkal. Egy műváros épül fel, ami még filmes díszlet is lehet.

MEGOSZTÁS