Archivum
Japánul (is) számolnak
Az apró lépésekre bontott műveletek és a napi rendszerességű gyakorlás a titka annak a japán matematikatanítási módnak, melyet az országban egyedül Zalaegerszegen vehetnek igénybe a tanulók. Sélleiné Jónás Erika tanítónő már 18 éve segíti a diákok számolási képességének fejlődését a Kumon-módszerrel.
A módszer kitartást igényel
Nevét a programot kidolgozó matematikatanárról kapta, aki eredetileg csak saját fia fejlesztésére szánta a feladatsorokat. A sikerének azonban gyorsan híre ment, és már az egész világon alkalmazzák a technikát. Ez mind a felzárkózást, mind az adott korosztálynak előírt tananyagon felüli képzést is biztosítja.
Így az áltagnál nagyobb matematikai érdeklődésűek ugyanúgy hasznát vehetik, mint akik valahol elakadtak. Az alapvető számolási képességet biztos szintre emeli, hihetetlen tempóval végzik a gyerekek a feladványokat, rendszerességre, önfegyelemre szoktat és növeli a koncentrációs képességet. És ami szintén nem elhanyagolható: folyamatos sikerélménnyel növeli az önbizalmat és a matematika iránti érdeklődést.

– Semmi sem hullik magától az ölünkbe, a módszerrel való folyamatos tanulás kitartást követel, de a rendszeresség és a rengeteg feladat megoldása eredményt hoz. Ezt gyorsan megtapasztalják a gyerekek, akiknél a gyakorlást arról a szintről indítjuk, ahol még biztos talajon állnak. Így azonnal sikerélményük lesz. A fejlesztés pedig teljesen egyéni tempóban történik – mondja a tanítónő, akinek viszont szinte az ölébe hullott a módszerrel való megismerkedés egy véletlenül kialakult japán baráti szál révén.
– A tananyagot nagyon apró lépésekre bontjuk, és csak akkor megyünk tovább, amikor már biztos tudás alakul ki. Már óvodáskortól lehet kezdeni a programot, mellyel a lazább vonalvezetést gyakoroljuk, közben ismerkedünk a számokkal is. Többnyire nagycsoportban szoktam javasolni. Ez a korosztály már úgysem nagyon szereti a délutáni alvást, és akkorra hasznos időtöltés lehet.
Egy kicsit szoktat is az iskolához, hiszen az ovis kor után a 45 perces padban ülés elég drasztikus váltás. Persze „kumonozni” nem kell ilyen sokat. A gyerekek 10–20 perc alatt szoktak végezni a napi feladatsorral. Ez igaz az idősebb korosztály esetében is. A módszerben nemcsak apró lépések vannak, hanem állandó ismétlés és folyamatos szintmérés. Így tud mindenki a saját ütemében haladni. A rendszeres ellenőrzés révén gyorsan kiderülnek a típushibák, ezekkel kiemelten kell foglalkozni.
– A japán módszer mennyire áll közel a magyar gyerekekhez?
– A japán emberek és a mentalitás más, mint a miénk. Az iskolákban szinte fanatikusság jellemző. A Kumon nem ennyire sarkított, de az igaz, hogy a mindennapi gyakorlás nem éppen magyar sajátosság. És a látványos sikerek ellenére nyáron nagyon kevés tanuló gyakorol.
Sok szülőnek az is furcsa, hogy eleinte akár egészen alacsony szintről indítjuk a gyereket. Ez azért van, hogy megtaláljuk azt a helyet, azt a bizonytalan műveletvégzést, ami miatt a későbbi tananyagok sem sajátíthatók el. Az is jellegzetesség, hogy a módszer önálló tanulásra szoktat. Nincs túlmagyarázás, ami az iskolában általában jellemző, hanem néhány példán keresztül a tanulók maguk jönnek rá a megoldásra.
– Mennyi ideig tartanak ki a diákok?
– Egy-két év a jellemző, de akár az egész középiskolás tananyagot meg lehetne vele tanítani. Aki ezzel a módszerrel gyakorol, az könnyebben megél a matekórákon, mert egyszerűen tud számolni.
A módszer bázishelye jelenleg a zalaegerszegi Eötvös-iskola, ahol részletes tájékoztatást október 9-én délelőtt adnak az intézményben.
MEGOSZTÁS
-
rövidhírek
Teszt cikkA 3. nagy különbségű vereségKlasszissal voltak jobbak a vendégekA riválistól is kikaptakEgy idegenbeli siker születettA Zalaszentgrót az élenNB III: egy győzelem, egy vereségEredményesen szerepeltek a ZBSE sportolóiKét súlyemelő arany a masters ob-nNegyvenig jutottak -
rovatunk hírei
Kilencedik alkalommal szervezik meg a Göcseji DombérozótA 80-as évek átmenet az analóg és a digitális kor közöttEgyre több gyerek küzd beszédfejlődési zavarralBezárt a Club PopUp Underground, kiárusították a készletetIvóvízvezeték-rekonstrukció és útfelújítás a Landorhegy egyik legforgalmasabb csomópontjábanVilágzene, jazz, népzene és mindezek fúziója az idei Fatemplom FesztiválonLemezfelvétel a Göcseji Falumúzeum Klügel-orgonáján Harmincöt évvel ezelőtt térhettek vissza a ferencesek zalaegerszegi kolostorukbaBalatongyörökön gazdag és változatos program várja a vendégeketMackópszichológia: miért vonzódunk a játékmacikhoz? top 10
Teszt cikkEgy idegenbeli siker születettMegkezdték a kanizsai NB I-es lányok is. A Zalaszentgrót az élenNB III: egy győzelem, egy vereségKlasszissal voltak jobbak a vendégekAtlétikai hírek a szezon végén Ezúttal is biztosanNegyvenig jutottak Súlyemelő érmek az ob-kről