Archivum
Negatív hatású a digitális "szövegelés"?
Rondábban írunk, mint tíz éve? Tényleg kiszorítja majd a gépírás a kézírást? Az elmúlt hetekben több cikk is napvilágot látott arról, hogy a kézírás funkciója egyre inkább csökken, és több amerikai államban már nem is kötelező a diákoknak megtanulniuk a hagyományos folyóírást. Helyette a tízujjas gépelést oktatják. Ez a veszély nálunk egyelőre nem fenyeget; de veszély ez egyáltalán, vagy inkább természetes folyamat? Erről kérdeztünk zalaegerszegi tanárokat, és diákokat. Közben persze arra is kíváncsiak voltunk, hogy látványosan változott-e az íráskép a sok gépelés hatására.
Valóban eltűnik a folyóírás? A pedagógusok szerint egyelőre nem.
Szépírás, kézírás, gépelés
Alsó tagozatban még nem érezni olyan nagy változást - mondta érdeklődésünkre Sejnné Büki Magdolna pedagógus, aki az Ady-iskola egyik harmadikos osztályát tanítja magyarra. Az általános iskolák első néhány évében még a hagyományos szépírást oktatják a gyerekeknek, ami nagyon fontos, hiszen manuális és finommozgásos képességeket fejleszt. Vagyis összességében az egész agyműködést. A gyerekek írása ebben a korban főleg irányított, hiszen a pedagógus mondja meg, hogy mit, miről és mennyit írjon a diák.
A tanár szerint a tapasztalatok azt mutatják, hogy az íráskép főleg a felsőbb évfolyamokon kezd elromlani, mikor a tanulóknak már jegyzetelniük kell, amit az órán hallanak. Mivel az írás a beszédtempót követi, a mozdulatok gyorsabbá válnak, s az íráskép sokszor nem csak egyénivé válik ezeknél a korcsoportoknál, hanem csúnyul is. Ez utóbbi azonban nem feltétlen a számítógép-használat következménye. Sok múlik a szülőkön is, hogy mennyit hagyják a gyerekeket "gépezni". Ez a harmadik osztályosoknál még annyira nem jellemző; maximum egy-két játék, az is főleg hétvégén.
Persze a gyerekeket megkérdezve gyorsan kiderül: ők sokkal jobban szeretnek géppel írni, mint kézzel, néhányan már használnak okostelefont, és csetelni is szoktak néha a facebook-on. Az meg nyilvánvaló, hogy a digitális tábla sokkal jobb a hagyományosnál. Hogy el tudják-e képzelni, hogy tíz, vagy húsz év múlva a diákok már nem füzetbe írnak órán, hanem a laptopjukba? Naná! Érkezik az egyöntetű válasz. "Húú, az nagyon szuper lenne!" Sejnné Büki Magdolna szerint azonban egyelőre nincs realitása annak, hogy alsó osztályokban kézírás helyett gépírást oktassanak. Jelenleg a számítógép-használatnak ebben az esetben annyi előnye van, hogy a monitoron, vagy kijelzőn egy rendezett írásképet látnak a gyerekek, ami akár ösztönzően is hathat. A gépi jegyzetelés viszont inkább a gimnáziumokban és az egyetemeken képzelhető el.
A beszélgetésbe bekapcsolódó Czigány László igazgató - aki hosszú évekig szintén magyar szakos tanárként dolgozott - úgy látja, nem is az írásképpel van igazán probléma, hanem a tartalommal. Az sms-ezés és a csetelés során használt rövidítéseket, pongyola megfogalmazásokat sokszor az iskolai munkákban is használják a gyerekek. Az természetes folyamat, hogy a nyelv változik, eddig azonban ez az élőbeszédben ment végbe először. Most viszont nagyon úgy néz ki, hogy az írásbeliség területén kezdődik a változás. A kérdés az, hogy a beszélt nyelvet mindez mennyiben érinti majd. Vagyis, lesz -e amolyan "újmagyar" nyelv; mint mondjuk a mesebeli Mézga családban.
A gimnáziumi tanárok erőteljesebben érzékelik a számítógép-használat negatív hatásait. Gerencsér Katalin magyar-média szakos tanár szerint, aki eddig sem szeretett kézzel írni, most még nehezebben ragad tollat, főleg a hosszú nyári vakáció után. Tény: gépelni sokkal gyorsabb, a kézírásra viszont ettől függetlenül szükség van, hiszen számos készséget fejleszt, az érzelmi, személyes oldalról már nem is beszélve. A tanár szintén a dolgozatokban megjelenő rövidítéseket - amiket ráadásul nem szabályos módon, hanem ötletszerűen használnak a diákok - és a helyesírás romlását említi fő problémának, ami egyértelműen a gyors üzenetváltások hatása. Szerinte egyre inkább elképzelhető az, hogy a hagyományos iskolai füzeteket felváltja a laptop, bár ennek a gazdasági feltételei még nem adottak.
Kollégája, Gyárfás Gabriella angoltanár úgy látja: a kalligrafikus írást nemcsak a számítógépek vagy az okostelefonok használata befolyásolja, hanem az is, hogy ki milyen tollat használ. Különbség van a golyóstoll és a töltőtoll között; az előbbivel inkább hosszú, szálkás betűket lehet kanyarítani. Arról nem is beszélve, hogy sok diák nem a megfelelő módon fogja a tollat.
"Különleges" tollfogás
Kedvünkért egy gyors kísérletet is tesz az egyik tizenegyedikes osztályban, akikkel épp angolórára készül. A diákokat arra kéri, írjanak néhány sort (persze magyarul) arról, hogyan tanultak meg írni, és - hogy a témánkhoz is illő legyen a dolog - hogy mit gondolnak, felváltja -e a kézírást a gépírás. Az eredmény meglepő. Az írásképpel semmi komoly probléma nem volt, sőt még gyöngybetűs szépírással is találkoztunk. (Az tény, hogy néhányan furcsán fogták kezükben a tollat, de ennél nagyobb baj ne legyen.) A kézírás/gépírás vitában pedig korántsem egységes a tanulók véleménye. A többség nyilván el tudja képzelni, hogy a következő generáció már laptopot használ füzet helyett, annak viszont kevesen örülnének, ha teljesen eltűnne a kézírás. Van, aki szerint az agyunk fontos területei szorulnának háttérbe, és többen is úgy vélték, hogy a mivel a kézírás a személyiségünket, érzelmi állapotunkat is tükrözi, sokkal őszintébben tud hatni, mint a digitális szövegalkotás. Főleg igaz ez akkor, ha szerelmeslevelet kap az ember. Szóval a digitális térhódítás ellenére a kézírás romantikája még érzékelhető.
***
Ezt az írást a szerző szövegszerkesztővel készítette. A riport során kézírásos jegyzetek készültek. Az íráskép rendezetlen, de ez nem a gyakori klaviatúrahasználat, hanem a beszédtempó követésének eredménye:-)
(A mondatvégi hangulatjel a digitális szövegelés hatása. Az írott és elektronikus sajtóban még kevéssé használatos.)
MEGOSZTÁS
-
rövidhírek
Teszt cikkA 3. nagy különbségű vereségKlasszissal voltak jobbak a vendégekA riválistól is kikaptakEgy idegenbeli siker születettA Zalaszentgrót az élenNB III: egy győzelem, egy vereségEredményesen szerepeltek a ZBSE sportolóiKét súlyemelő arany a masters ob-nNegyvenig jutottak -
rovatunk hírei
1000 üdvözlőlap és meghívó Verdák: Al Barátokra lel101 híres bombázó Traffipax infó 2016.Július 20.Páka szerethető, élhetőSármellék sikereiNaperőmű létesülhet Söjtörön"Amerikából jöttünk, 25 érmet hoztunk!” Tavat kerülő vesebetegekKöszöntötték az 500 ezredik ügyfelet top 10
Teszt cikkEgy idegenbeli siker születettMegkezdték a kanizsai NB I-es lányok is. A Zalaszentgrót az élenNB III: egy győzelem, egy vereségKlasszissal voltak jobbak a vendégekAtlétikai hírek a szezon végén Ezúttal is biztosanNegyvenig jutottak Súlyemelő érmek az ob-kről